Mijn favoriete 10 km -parcours

Afgelopen week heb ik voor het eerst dit jaar weer eens mijn favoriete 10 km-parcours kunnen lopen. Vanwege de vroege inval van de duisternis was dit er de afgelopen 4 maanden niet van gekomen. De route begint in Diemen langs het Amsterdam-Rijnkanaal aan het einde van de Ouddiemerlaan. Dit fietspad onder de bomen die aan weerszijden het pad omzomen, is voor mij ideaal hardloopterrein. Het is lekker “buiten” met vrij uitzicht over het kanaal en het Diemerpark aan de overkant. Als de bomen in blad staan bieden ze bescherming bij lichte regen en bij felle zonneschijn. Als het warm is, is het langs het kanaal altijd een stukje frisser dan tussen de huizen. Meestal is het er rustig en kun je lekker vrijuit lopen.

Na ruim 2,5 km sla ik rechtsaf de Overdiemerweg op. Hier waan je je, hoewel je de skyline van Amsterdam op de achtergrond ziet, even op het platteland door de boerderijen en de weilanden met grazend vee. Al snel duik ik linksaf de Hooiweg op. Dit is een schelpenpad tussen de weilanden door. Hier kun je meestal wel schapen of ganzen begroeten. Aan het eind van het pad ga ik rechtsaf, te vlug het recreatiegebied weer uit en linksaf het fietspad langs de Diemerpolderweg op. Deze weg loopt parallel aan en direct naast de snelweg A1 en leidt mij aan het einde van de bocht, via een naar beneden lopende ontsluitingsweg terug naar het Amsterdam-Rijnkanaal. Dit is geen prettig stuk om te lopen maar wel een verplicht stuk in een aantal van mijn routes. Ik moet het wel lopen omdat het fietspad langs het Kanaal op deze hoogte voor een paar jaar is afgesloten vanwege de aanleg van een brug en ontsluitingsweg voor de Amsterdamse wijk IJburg. Ik heb er eigenlijk nog steeds flink de pest over in dat ik dat mooie, rustige stuk fietspad langs het kanaal heel lang niet kan benutten en daardoor gedwongen ben vlak langs de snelweg te lopen.

Een rustig en wederom beboomd stuk klinkerweg langs het kanaal tussen de Muiderbrug en de spoorbrug richting Weesp brengt mij naar het Diemerbos. Als ik hiernaartoe ben “afgedaald” kan ik kiezen uit een fietspad met bruggetje of een brede kleiweg tussen bomen met aan één kant uitzicht op een ven-achtig stuk van het bos. Hier zie ik regelmatig buizerds vliegen en het is er altijd heerlijk rustig en stil.

Er zijn genoeg fietspaden of half verhardde kleipaden die, eenmaal onder de A9 door, mij door het bos richting de Veeneikbrug sturen. Dit is een fiets- en wandelbrug die hoog boven het water van de Gaasp uittorent. Zo in de negende kilometer van mijn duurloop is de steile oprit van deze brug een behoorlijk zware dobber en dus een aanslag op mijn beenspieren. Eenmaal aan de Bijlmerkant afgedaald, neem ik het eerste pad rechtsaf om via een prachtig verhard bospad, langs de manege, linksaf naar het einddoel van mijn ren te lopen. Het meeste westelijk stuk van de Bijlmerweide is ook echt een weide, waarvan een gedeelte wordt doorsneden door wandelpaden en een fietspad dat naar de laatst overgebleven honingraatflats Geldershoofd en Gravestein leidt.

Ik hoop deze prachtige route dit jaar, ook in omgekeerde richting, nog menig maal te kunnen lopen en daarbij te genieten van de rust, de stilte en de mooie natuur.