Zo’n trimloop kan een mens aardig bezighouden

Na afloop van de Nescioloop van april vorig jaar, liep ik over een gedeelte van het parcours richting huis. De 7,5 km-loop ging kort daarna van start en het hele deelnemersveld rende langs mij heen. Er was direct één man die, ver voor de rest uit, de kop had genomen. Ongeveer twintig minuten later zag ik de snelsten in deze loop (die van A naar B gaat en weer terug) terugkeren, waaronder een vrij jonge vrouw die op dat moment op de 3e plaats liep. Thuisgekomen was ik toch nieuwsgierig naar wie deze personen waren, wat de volgorde van binnenkomst was en welke tijden zij hadden gescoord. Dus ben ik later naar die uitslagen gaan kijken. Dit bracht mij tot het besef dat ik, ook in gedachten, een flinke tijd bezig kan zijn met een trimloop. Hierdoor kwam ik op het idee om in een blog alles eens op een rij te zetten.

Het heeft wel een flinke tijd geduurd maar het uiteindelijke resultaat is deze inventarisatie van wat er voor mij allemaal komt kijken om mee te kunnen doen aan een trimloop of hardloopwedstrijd. Het zal voor ieder individu wel weer anders liggen en de meesten van jullie vinden dit wellicht een onzinverhaal. Lees in dat geval maar niet verder. Ik vond het voor mijzelf wel aardig en nuttig om erover na te denken en alles eens te ordenen. Er is in ieder geval in mijn ogen een best omvangrijke lijst ontstaan:

De periode voor de loop:

  • Een nieuwe trimloop selecteren of de datum van een al bekende loop opzoeken
  • Nagaan of de loop per openbaar vervoer of auto goed bereikbaar is
  • Inschrijven voor de loop via de website van die loop of via Inschrijven.nl
  • Indien van toepassing, de reis ernaartoe uitstippelen via een autorouteplanner of ns.nl/ 9292.nl
  • Een nieuw trainingsschema maken of het bestaande aanpassen aan de te lopen afstand
  • Trainen/ duurlopen doen op de geplande afstanden
  • Bedenken/ uitrekenen welke streeftijd reeël is en welke snelheid en kilometertijden daar voor nodig zijn

Op de dag van de loop zelf:

  • Kijken naar het weerbericht en Buienradar
  • Op de site van de loop nagaan of er nog laatste bijzonderheden vermeld worden
  • De meest geschikte loopkleding en -schoenen uitkiezen
  • Extra (meestal oude) kleding inpakken om na de loop aan te trekken
  • Het vochtinnamepatroon aanpassen, oftewel veel drinken, maar net niet te veel
  • De juiste hoeveelheid vast voedsel naar binnen werken
  • Bepalen wat mee te nemen aan eten en drinken en in de tas stoppen
  • Loopkleren aantrekken en hartslagmeter omdoen
  • Op het meest geschikte tijdstip vertrekken om niet te vroeg en niet te laat te arriveren
  • Indien mogelijk het laatste deel van de reis te voet afleggen om alvast warm te wandelen
  • GPS-horloge in gereedheid brengen
  • Startnummer opspelden
  • Oude schoenen uit- en goede loopschoenen aantrekken
  • Tas afgeven of achterlaten in de kleedkamer
  • Een banaan nuttigen en nog wat vocht tot mij nemen
  • Warmlopen kort voor de start
  • Toiletteren

De loop rennen (daar gaat het tenslotte allemaal om)

Na afloop:

  • Na het finishen uithijgen, uitwandelen, bijdrinken
  • Kijken naar de finish van andere (mij bekende) lopers
  • Indien mogelijk bijpraten met bekenden
  • Als erna nog andere afstanden gelopen worden, (een stukje van) deze lopen bekijken
  • Afkoelen en omkleden
  • Te voet, per openbaar vervoer of met de auto naar huis terugkeren
  • Vocht verder aanvullen en eten
  • Douchen en benen insmeren
  • Gelopen tijd van het horloge naar de computer exporteren en registeren op meerdere sites
  • Kilometertijden en snelheid bekijken
  • Nagaan wat mijn plaats op de ranglijsten van het Hardloopspel is
  • Op de site van de loop nazien of de uitslag al online staat
  • De uitslag uitgebreid bestuderen (o.a. de eindtijden van bekenden)
  • Indien er gefotografeerd is, kijken of er al links naar deze foto’s beschikbaar zijn
  • Nadenken over de inhoud van het verslag/ de blog
  • (indien aanwezig) Blogs van collegalopers lezen en van een reactie voorzien

De dag of de dagen na de loop:

  • Indien aanwezig, kijken naar het finishfilmpje
  • Kijken naar foto’s van de loop en zoeken of ik erop sta
  • Nagenieten van en terugdenken aan de loop en hetgeen ik beleefd heb
  • Schrijven van het verslag/ de blog
  • Plaatsen van de blog op mijn Looptijdenprofiel en op deze site

Zo kan een enthousiaste loper alles bij elkaar een flinke tijd zoet met een trimloop die zelf maar een uurtje of iets langer duurt. Bij een 5 km-loop laatst zelfs maar 25 minuten. Ik kan daarbij helaas niet zeggen dat ik dan tenminste al die tijd van de straat af ben.

Ook gepubliceerd op Looptijden.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

Klein, dapper en snel

Froukje haalt de finish wel!

Runningbenno

Belevingen van een enthousiaste hardloper

Tobatleet

Beleefsels van een Goudse Runner

sportlifecrisis

"Sport, ik wil er veel voor doen maar niets voor laten"

Mari Durieux // Alles over hardlopen

hardloper - hardloopblogger - running junkie - reviews en racereports

%d bloggers liken dit: